مدیریت سالن زیبایی و دستمزد آرایشگران زنانه

[kkratings]

رابطه‌ی کاریِ مدیران سالن زیبایی با آرایشگران زنانه عاملی اساسی در رشد و پیشرفت یک سالن زیبایی محسوب می‌شود. در این میان یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها، تعیین میزان دستمزد آرایشگران زنانه توسط مدیر سالن است.

در این مقاله به شرح روش‌های رایج در تعیین دستمزد آرایشگران زنانه با تشویق رویکرد توافقی پرداخته‌ایم.

لازم به توضیح است که هیچ روش ثابتی برای همه‌ی آرایشگران و همه‌ی صاحبان سالن‌های زیبایی همیشه مناسب نیست و هر مدیر سالن می‌تواند با توجه به موقعیت، وسعت و رونق سالن زیبایی خود و هر آرایشگر برحسب مهارت و سابقه‌ی خود، یکی از منطبق‌ترین روش‌های توضیح داده شده را انتخاب کند. با مجموعه تحقیقاتی فرشته الوندی همراه باشید.

برخی از روش‌های تعیین دستمزد که مدیر سالن و آرایشگران زنانه می‌توانند در مورد آن توافق کنند

نرخ‌های دستمزد و کمیسیون آرایشگران زنانه بسته به مهارت، کارایی و سابقه‌ی آرایشگران زنانه و موقعیت، وسعت و سابقه‌ی سالن زیبایی، متفاوت است.

طبق تحقیقات انجام‌شده توسط نویسنده‌ی وب‌سایت‌های مرتبط با موضوع سالن‌های مد و زیبایی به نام «ماریا جنتیله» (Marie Gentile) آمارهای سال 2016 در برخی کشورهای غربی، متوسطِ درآمد یک آرایشگر زنانه‌ی مشغول به کار در سالن زیبایی را ساعتی 14.23 دلار اعلام می‌کنند (البته بدیهی است که این مبلغ را نباید با نرخ دستمزدهایی که در کشور ما به ریال پرداخت می‌شود مقایسه کرد زیرا سطح هزینه‌ها نیز در آمریکا و اروپا به دلار و یورو است)

برخی از این مقدمات عبارتند از :

به‌طورکلی، مرسوم‌ترین روش‌های تعیین دستمزد برای آرایشگران در آمریکا و اروپا به‌قرار زیر است:

1- یکی از روش‌هایی که برای پرداخت دستمزد به آرایشگران زنانه وجود دارد پرداخت حق کمیسیون به‌تنهایی است؛ یعنی هیچ دستمزدِ ساعتی، روزانه، هفتگی یا ماهانه‌ای به آاریشگر پرداخت نمی‌شود و فقط درصدِ مشخصی از پرداختیِ مشتری به آرایشگر مربوطه تعلق می‌گیرد. میزان این کمیسیون معمولاً مبلغی بین 20 تا 50 درصد است.

بدیهی است که این روش برای آرایشگران شاغل در آرایشگاه‌هایی که مشتری زیادی ندارند بد و در آرایشگاه‌های شلوغ خوب خواهد بود.

از سوی دیگر در آرایشگاه‌های پرمشتری نیز چنین آرایشگری همیشه استرس آن را خواهد داشت که شاید آرایشگر دیگری پیدا شود که در حد مهارت او باشد ولی بخواهد با دریافت کمیسیون کمتری کار او را انجام دهد.

درصورتی‌که یک مدیر سالن بخواهد با چنین آرایشگری قطع همکاری کند، امکان این‌که مشتریانی که کار آور ا می‌پسندند به محل کار بعدی آن آرایشگر مراجعه کنند؛ وجود دارد.

2- برخی از مدیران سالن‌های زیبایی، دستمزد ساعتی/روزانه/هفتگی/ماهانه و حتی سالانه را برای آرایشگران خود با هر میزان از کار تعیین می‌کنند. علاوه بر آرایشگری، نظافت، پاسخ‌گویی به تلفن و تبلیغ محصولات آرایشگاه می‌تواند جزو وظایف این کارکنان باشد.

این روش برای آرایشگران ماهر چندان جالب و به‌صرفه نخواهد بود؛ مگر این‌که حقوق قابل‌توجهی به آن‌ها داده شود. (به‌عنوان یک مدیر سالن بهتر است که حقوق بالاتر و پنهانی برای یکی از آرایشگرانتان تعیین نکنید چون دیر یا زود با علنی شدن ماجرا با بحران اعتراض دیگر کارکنان مواجه خواهید شد. به‌جای این کار از یک سیستم تشویق استفاده کنید؛ طوری که سیستم مذکور، بیشتر، فرد ماهرتر را شامل پاداش کند.)

نقطه‌ی قوت دستمزدِ مشخص برای آرایشگران، تضمین درآمد ثابت آن‌ها و نقطه‌ی ضعفِ همه‌ی شکل‌های مختلف این روش، الزام به انجام کارهای مشتریانی است که می‌خواهند زودتر از ساعت معمول به آرایشگاه بیایند یا آخر وقت در سالن حضور می‌یابند و نیز حجم زیاد کارها است.

بعضی از مدیران سالن‌های زیبایی در چند ماه اولِ استخدام کردن آرایشگرانشان یکی از این روش‌ها را برمی‌گزینند و پس از مدتی در صورت رضایتِ دو طرف، به روشِ فقط کمیسیون و یا دستمزد و کمیسیون روی می‌آورند.

برآوردها در کشورهای خارجی (که ممکن است در شرایط بحران اقتصادی همیشه صادق نباشد) نشان می‌دهد که آرایشگرانی که فقط کمیسیون دریافت می‌کنند، درمجموع از آرایشگرانی که تلفیقی از دستمزد و کمیسیون می‌گیرند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

3- روش بعدی، روش متکی به میزان مهارت و فعالیت آرایشگر است.

در این روش، مدیران سالن، ضمن تعیین یک حقوق ثابت، سقف مبلغی را در نظر می‌گیرند که اگر کارکرد آرایشگر از آن میزان بیشتر شد؛ درصدی از مبلغِ اضافه بر سقف تعیین‌شده به او تعلق بگیرد؛ مثلاً اگر کارکرد یک آرایشگر زنانه در آمریکا در یک هفته از 1000 دلار بالاتر باشد؛ به‌طور معمولی علاوه بر دستمزد اولیه، 5 درصد از مبلغ اضافه نیز به او تعلق می‌گیرد.

مزایای این روش، مقداری آسودگی خاطر برای آرایشگر از جنبه‌ی داشتن حقوق ثابت است و عیب آن این است که در صورت کاهش مراجعه‌ی مشتری، کمتر بودن دستمزدِ آرایشگر از انتظار اولیه‌اش، او را ناراحت خواهد کرد.

4- در روشی دیگر، تعیین دستمزد آرایشگران زنانه طبق سیستم کمیسیون و سود فروش انجام می‌شود.

در این نوع از سالن‌های زیبایی، مدیر سالن از تمام آرایشگرانش انتظار دارد که برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی موجود را به مشتریان عرضه کرده و آن‌ها را تشویق به خرید یا استفاده از آن محصولات کنند.

در روشِ کمیسیون و سود فروش، علاوه بر حق کمیسیون، طبق توافق مدیران سالن و آرایشگران زنانه، درصدی از مبلغ فروشِ محصولاتی مشخص به آرایشگر تعلق می‌یابد.

5- روش بعدی روش اجاره دادن کابین و به عبارت صحیح‌تر، اجاره دادن صندلی به هر آرایشگر زنانه‌ی مستقل است، یعنی آرایشگر در مقابل پرداخت مبلغی به‌صورت ماهانه به صاحب سالن، یک جایگاه را از او اجاره می‌کند و در طیِ ماه، 100 درصدِ درآمدی که از کارش کسب می‌کند (پس از کسر اجاره‌بهای آن صندلی) به خود او تعلق می‌گیرد.

بدیهی است که تعیین میزان سقف این مبلغ کاملاً توافقی است و به مذاکره‌ی طرفین بستگی دارد و نمی‌توان خط‌کشی کاملاً دقیقی در مورد میزان کمیسیون‌ها و چنین اجاره‌بهایی ارائه کرد ولی ما چه یک مدیر سالن باشیم و چه یک آرایشگر زنانه، با بررسی شرایط و توانایی‌های خود می‌توانیم بهترین انتخاب را که نزدیک‌ترین حالت به بُرد- بُرد برای هر دو طرف باشد را بیابیم.

یک پیشنهاد به آرایشگران محترم

با توجه به نوشته‌های کارشناسان جهانی، یک مالک سالن زیبایی باید حداقل، سه برابرِ حقوق یا دستمزدی که به آرایشگر خود می‌پردازد را از قبال کار او کسب کند تا بتواند سالن خود را سرِ پا نگاه دارد. اگر موضوع تورم و گرانی را به این بحث اضافه کنیم این میزان شاید بیشتر هم بشود، پس شاید بهتر باشد که توقع معقولی از بالا بردن دستمزد توسط مدیران سالن‌های زیبایی داشته باشیم.

در هنگام درخواست اضافه دستمزد از مدیر سالن، شاید بهتر باشد که این کار را با پیشنهادِ یکی از روش‌های تعیین دستمزد که فکر می‌کنید درآمد بیشتری برای شما داشته باشد؛ مطرح کنید.

یک پیشنهاد به مدیران محترم سالن‌های زیبایی

سعی کنید برای کارکنان خود و به‌خصوص آرایشگران زبده‌تان با توجه به شرایط و وُسع خود؛ بهترین انتخاب ممکن از بین روش‌های تعیین دستمزد ازنظر منافع آرایشگر را انجام دهید. حتی می‌توانید با آرایشگرانتان روش‌های مختلف تعیین دستمزد را بسیار شفاف موردبحث قرار دهید.

این موضوع اگرچه در کوتاه‌مدت برای یک مدیر سالن، جذاب به نظر نمی‌رسد ولی مطمئن باشید که در میان‌مدت و درازمدت باعث رونق کسب‌وکار شما به لحاظ دارا بودن پرسنلی ماهر، یکدست و حتی منحصربه‌فرد خواهد شد.

حفظ تعادل در تعیین دستمزد آرایشگران زنانه کار سختی است اما اگر آن را محقق کنید، حتماً سالن زیبایی شما موفق خواهد شد.

آموزش پیشنهادی

این مقاله را هم بخوانید

این ویدیوها را هم ببینید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد