دانش نقش مهمی در به ثمر نشستن یک کارآفرینی دارد

[kkratings]

برخی از این مقدمات عبارتند از :

گفتگویی صمیمانه با آقای دکتر مهدی میرعمادی رئیس اتاق بازرگانی ایران – فرانسه و یکی از کارآفرینان برتر کشور، موضوع مقاله‌ی حاضر را تشکیل می‌دهد. با مجموعه تحقیقاتی فرشته الوندی همراه باشید.

– استاد لطفاً کمی از حال‌وروز ایران امروزمان و خودمان بگویید.

  • مردم مملکت ما در طول تاریخ نشان داده‌اند، که خودشان را با شرایط سازگار می‌کنند و با توجه به شرایط حادث‌شده مسائلشان را حل می‌کنند. به‌طوری‌که می‌توان گفت: ایرانیان در عمل همیشه شعار این نیز بگذرد را باور دارند.
  • اما در حال حاضر امید و اعتماد خود را ازدست‌داده‌اند، که همین موضوع سبب خیلی از مشکلات گردیده است. یکی از پیامدهای این بی‌اعتمادی موضوع زشت سودجویی و فرصت‌طلبی است، که نمونه‌اش را به هنگام گران شدن قیمت‌ها می‌بینیم. متأسفانه مردم به‌جای آنکه در مقابل گرانی مقاومت داشته باشند و از خرید کردن پرهیز ننمایند، به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند، جلوی مغازه‌ها صف می‌بندند، اتومبیل گران، ارز، طلا و سکه می‌خرند که این سودجویی آنی به وضعیت بحرانی کشور دامن می‌زند.
  • چه برنامه‌ای برای سال 98 داشته باشیم تا بتوانیم فشار اقتصادی و تحریم‌ها را بهتر پشت سر بگذاریم؟
  • باید وطن‌پرستی و عرقِ ملّی داشته باشیم تا بتوانیم این شرایط سخت اقتصادی را به‌خوبی بگذرانیم. حرکتی که در ترکیه صورت گرفت، برای من یک درس بود. در همین راستای سیاست‌ها بود که لیر ترکیه نسبت به یورو شد 5/7 و امروز می‌بینید 9/5 شده است. رئیس‌جمهورشان خطاب به مردم گفت: “مردم عزیز ترکیه به خرید ارز هجوم نیاورید و مردم گوش دادند و قیمت‌ها تغییر نکرد و نوسان نیافت چراکه مردم کمک کردند تا ارزش پول ملی کشورشان افت نکند.

من معتقدم که مردم خیلی کارها می‌توانند انجام دهند. باید انسجام راستین؛ عرق ملّی را بکار بیندازیم، تا راه و چاره درست و عقلانی برای کشور پیدا شود.

بگذارید مثالی از این وحدت و انسجام مردم در زمان‌های قدیم بزنم؛ خاطرم می‌آید، بچه که بودم، در اصفهان تولید برق را یک شرکت خصوصی تأمین می‌کرد. وقتی این شرکت به‌یک‌باره قیمت هر کیلووات ساعت را 2 برابر کرد، مردم اصفهان به اعتراض شمع خریدند و تولیدکننده برق که درآمدش به صفر رسیده بود، به‌ناچار قیمت را پایین آورد. بله، اگر مردم متحد باشند و وقتی جنسی گران می‌شود، آن را نخرند قیمت‌ها پایین خواهد آمد. ازاین‌روست که من فکر می‌کنم خودِ مردم تأثیر بسیار زیادی در این نوسانات قیمت و نابسامانی‌ها دارند.

ما باید در مملکت به فکر خودمان و کشورمان باشیم و انصاف و مروّت بیشتری نسبت به هم داشته باشیم.

مردم باید از فروشگاه‌های بزرگ همچون هایپر استار، رفاه و شهروند خرید کنند. این فروشگاه‌ها قانونمند هستند. با تولیدکنندگان ارتباط نزدیک دارند و باید یک ماه قبل از افزایش قیمت به آن‌ها اطلاع دهند. در ضمن علاوه بر آن دستگاه‌های نظارتی بر آن‌ها کنترل بیشتری دارند و آن‌ها نمی‌توانند در جهت کسب منافع بیشتر و سودجویی قیمت‌هایشان را لحظه‌به‌لحظه بالا ببرند.

اما کارآفرینان مملکت باید چه کنند؟

  • به نظر من هنوز هم‌وطنانی هستند، که به مملکتشان علاقه‌مند هستند و ایشان با عشق و علاقه برای تولید داخلی سرمایه‌گذاری کرده و این راه را ادامه خواهند داد. در طول تاریخ هم ایرانیانی بوده‌اند که دلشان می‌خواسته مملکت پیش رود، باوجود همه‌ی مشکلات به فکر سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بوده‌اند و در این راه بسیار هزینه کرده و زحمت‌کشیده‌اند.
  • راهکارهای کوتاه‌مدت جنابعالی برای رونق اقتصادی کشور چیست؟
  • خوشبختانه در بخش‌هایی که صرفه اقتصادی دارد، در آن متخصص داریم و مواد اولیه آن در داخل موجود است در این بخش‌ها خیلی سریع امکان شروع به سرمایه‌گذاری هست. پس در بخش‌هایی که بازدهی سریع دارد و نیاز به دانش فنی هم ندارد و نیازمند خرید مواد اولیه از خارج هم نیست سریع می‌توان در مملکت جلو رفت و شروع به ساخت و سرمایه‌گذاری کرده به‌طور نمونه نگاهی بیندازید که در 6 ماهه گذشته شرکت‌هایی که تولید و عرضه شامپو داشته‌اند، تا چه اندازه تعدادشان بیشتر شده است.
  • از موهبات و مضرات این دوره سخت اقتصادی برای کارآفرینان می‌فرمایید؟

به خاطر پایین آمدن ارزش پولی ملی واردات عملاً کاهش‌یافته و قاچاق کم شده است. اکنون بهترین موقعیت است برای کارآفرینان. اگر کارآفرینان نخواهند از این موقعیت استفاده کنند پس چه زمانی می‌خواهند استارت کار را بزنند؟ باوجود مشکلات ریزودرشت اما خیلی از شرایط مناسب هم فراهم است، تا کارآفرینان مملکت بتوانند در این شرایط خوب کارکرده و بقولی گُل کنند. قابلیت رشد و پیشرفت سریع در شرایط زمانی کنونی امکان‌پذیر است. کارآفرینان اگر می‌خواهند موفق شوند، می‌بایست در رشته کاری خودشان سرمایه‌گذاری کنند و بر اساس تخصص خود جنس خوب و خدمت خوب، به مردم عرضه کنند.

  • اصول کارآفرینی را از دیدگاه خود تشریح می‌فرمایید؟

در کارآفرینی 2 چیز مهم است: مالی و دانش

ممکن است خیلی از کارآفرینان ما پول داشته باشند ولی دانش یک کار را نداشته باشند، که این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها چیزی به‌جز به هدر رفتن سرمایه و عدم موفقیت که در انتها منجر به بسته شدن و تعطیلی کارشان می‌شود، را به همراه ندارد. صرف گرفتنِ مجوز و ساختن سوله، ساختمان یا مغازه نمی‌توان چیزی را حل کند. یعنی آنکه کارآفرین در کنار سرمایه باید دانش لازم در رشته‌ای که سرمایه‌گذاری می‌کند را هم داشته باشد.

فکر و اندیشه‌ای که در داخل کار است، مهم می‌باشد. کارآفرینی و تولید، کار ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیست. یک کارآفرین بدون اشراف به زوایای مختلف کارش نمی‌تواند موفق باشد. در ضمن توزیع و مارکتینگ هنر است. این هنرها موفقیت را برای یک کارآفرین رقم می‌زند.

تکرار می‌کنم دانش نقش مهمی در به ثمر نشستن یک کارآفرینی دارد.

ما در مملکتمان انسان‌های خوش‌فکری داریم، که برنامه دارند و می‌توانند راهگشا باشند. انسان‌هایی که به وضع موجود و نیاز جامعه آگاهی دارند و می‌دانند در چه رشته‌ای و چگونه سرمایه‌گذاری کنند، که با ترکیب دانش و اعتبار مالی بتوانند کارآفرینی و اشتغال‌زایی کرده و ظرف سال‌های پیش رو تعداد شغل را در کشور افزایش دهند.

مردم عزیز کشورمان بدانند که با اتحاد، مقاومت، وطن‌پرستی و عرق ملی می‌توانند سال سخت 98 را به‌خوبی سپری کنند و از نقش خود در نابسامانی‌های اقتصادی غافل نشوند امیدوار باشند و باور داشته باشند که می‌توانند …

دکتر مهدی میرعمادی کارآفرینی که در سال‌های 84-83 حدود 1000 نفر نیروی کار داشته‌اند و 35 % رقم کارشان در خارج از کشور بوده است. در حال حاضر 600 نفر نیرو و به دلیل مسائل و مشکلات بین‌المللی حدود 3 % از کارشان در خارج از کشور است. مدیرعامل شرکت پارسیان، مدیر شرکت زرسیماآرا، وارد کننده لوازم آرایشی بهداشتی لورآل فرانسه

آموزش پیشنهادی

این مقاله را هم بخوانید

این ویدیوها را هم ببینید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد