تخفیف و جایگزین‌های آن برای مشتریان آرایشگاه

[kkratings]

جایگزین‌های تخفیف آرایشگاه و انواع سیستم‌های تخفیف آرایشگاه زنانه و مردانه، موضوع مقاله‌ی حاضر را تشکیل می‌دهد. با مجموعه تحقیقاتی فرشته الوندی همراه باشید.

برخی از این مقدمات عبارتند از :

انواع سیستم‌های تخفیف آرایشگاه مردانه و زنانه

نخستین موردی که به‌عنوان مدیر سالن زیبایی زنانه یا آرایشگاه مردانه باید در مورد تخفیف آرایشگاه و به‌طورکلی موضوع قیمت‌گذاری در نظر داشته باشید؛ لزوم در اختیار داشتن و مسلط بودن به آخرین ترندهای آرایشی توسط شما است.

به هر نسبتی که آرایشگاه شما به‌روزتر باشد؛ اعتمادبه‌نفس بیشتری در مورد داشتن یا حتی نداشتن تخفیف آرایشگاه و میزان قیمت‌گذاری‌تان احساس خواهید کرد.

رسیدن به یک سیستم مناسب در مورد قیمت‌گذاری و تخفیف آرایشگاه به تجربه و دقت نیاز دارد.

گاهی امکان دارد با مشاهده‌ی شلوغی سالن آرایش رقبا و تعداد کم مشتریانتان، دادن تخفیف، تنها راه پیش رو به نظر برسد ولی توجه داشته باشید که تکیه بر تخفیف آرایشگاه شیوه‌ی درست بازاریابی نیست زیرا:

در میزان سود شما کاهش چشمگیری ایجاد کرده و توسعه و حتی تداوم کار شما را دشوار می‌کند.

به بِرند یا نام آرایشگاه شما آسیب می‌زند.

قصد داریم موضوع تخفیف آرایشگاه را به‌طور کارشناسانه برای شما تجزیه‌وتحلیل کنیم، به این منظور لطفاً به مقایسه‌ی فواید و زیان‌های تخفیف آرایشگاه توجه فرمایید:

فواید تخفیف آرایشگاه:

  • دادن تخفیف آرایشگاه قابلیت اجرای سریع دارد
  • مشتریان را فوراً به آرایشگاه می‌کشاند
  • میزان مراجعه‌ی مجدد مشتری را افزایش می‌دهد
  • می‌توان به تعداد بیشتری از مشتریان، خدمات و محصولات جدید و مختلف را معرفی کرد
  • کنترل حساب‌وکتابِ تخفیف، کار چندان سختی نیست
  • تخفیف آرایشگاه در ایامی که مشتری کم است؛ یک کمک بزرگ محسوب می‌شود
  • تخفیف آرایشگاه برای یک آرایشگر تازه‌کار یا یک آرایشگاه تازه تأسیس، زمینه‌ی فعالیت فراهم می‌کند.

زیان‌های تخفیف آرایشگاه:

  • در میان‌مدت و بلندمدت سود را بسیار کاهش می‌دهد
  • به بِرند یا شهرت آرایشگاه ضربه می‌زند
  • برخی مشتریان به کیفیت کار آرایشگاه شما (به خاطر داشتن تخفیف) اعتماد نمی‌کنند
  • مشتریانتان همیشه انتظار تخفیف دارند و مجبور هستید برای ایجاد فرهنگ تخفیف در بین آن‌ها تلاش کنید
  • وفاداری مشتریان شما بر پایه‌ی کیفیت یا سایر ارزش‌های مشتری مداری یا خدماتی شکل نخواهد گرفت و مشتریانتان فقط به خاطر قیمت پایین به آرایشگاهتان خواهند آمد.

اگر بخواهید که تخفیف آرایشگاه در نظر بگیرید؛ لااقل بهتر است برای آن تعداد از مشتریان بالقوه که برای آن‌ها کیفیت مهم‌تر از قیمت است نیز بخشی از خدمات اختصاصی تدارک ببینید تا طیِ گذشت زمان فقط در بین مشتریان طالب تخفیف، گرفتار نشوید!

اگر می‌خواهید اقدام به دادن تخفیف آرایشگاه کنید؛ باید بین این دو دسته از مشتریان، حتماً فرق بگذارید:

  1. تخفیف آرایشگاه برای مشتریان جدید: اگر قصد دارید مشتریان بالقوه یا مشتریان رقبا را تشویق به امتحان خدمات آرایشگاهتان کنید؛ از استراتژیِ «تخفیف برای فقط مراجعه‌ی اول» بهره ببرید. این تخفیف آرایشگاه به دو شکل قابل‌اجرا است:

الف: تخفیف درصدی:

در حال حاضر در بیشتر آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی اروپا (در صورت دادن تخفیف) میزان این درصد از تخفیف، برای پیرایش مو 50 درصد و برای خدمات آرایشی 25 درصد ولی فقط برای اولین مراجعه است.

همین الان پکیج قرارداد های سالن زیبایی را دریافت کنید

به‌عنوان یک مدیر سالن، هرقدر تعداد خدماتتان بیشتر باشد این شیوه برایتان سودمندتر خواهد بود.

وقتی می‌خواهید تخفیف درصدی بدهید؛ به امکانات داخلیِ آرایشگاهتان توجه کنید؛ مثلاً در تخفیفِ 50 درصدی شما باید بتوانید دو برابرِ تعداد مشتری در ایام معمولی را به آرایشگاهتان جذب و به آن‌ها خدمات ارائه کنید تا بتوانید میزان سود معمولی را تحقق بخشید.

سوال این است که آیا تعداد کارکنان یا امکانات داخلی آرایشگاهتان پاسخ‌گوی ارائه‌ی خدمات در مدت معین به این تعداد از مشتری خواهد بود یا نه؟ پس لازم است پیش از دادن تخفیف‌هایِ درصدی، پتانسیل داخلی خودتان را با میزان مراجعه‌های احتمالی بسنجید و تطبیق دهید.

ب: تخفیف به میزان مبلغ مشخص:

اجرای این روش برای جذب مشتریان بالقوه مناسب است اما می‌دانیم که هر آرایشگاه یا سالن زیبایی دارای خدمات متفاوت با تعداد و کیفیت‌های مختلف است.

وقتی شما مبلغی مشخص را برای تخفیف تعیین می‌کنید؛ این مبلغ می‌تواند برای برخی خدماتِ ارزان‌قیمت بسیار جذاب باشد ولی برای خدمات گران‌قیمت بسیار جزئی و بی‌فایده محسوب شود.

از سوی دیگر اگر برخی خدمات را از این تخفیفِ مبلغ مشخص مستثنا کنید؛ بخشی از مشتریانِ بالقوه را جذب نخواهید کرد اما به‌هرحال بهتر است که خدماتتان را برای دادن تخفیفِ مبلغ مشخص، موضوع‌بندی کرده و برای هریک به‌تناسب، مبلغی تعیین کنید.

بهتر است این کار را در قالب کارت تخفیف یا کد اینترنتی در اختیار مشتریان قرار دهید زیرا ازنظر روانی، هنگام استفاده از آن، حس خرج کردن پول را خواهند داشت و این شیوه تأثیر مثبت بیشتری بر روی آن‌ها خواهد گذاشت.

در یک جمع‌بندی کلی، تخفیفِ درصدی راحت‌تر از تخفیف مبلغ مشخص قابل‌اجرا است.

از سوی دیگر اگر در اجرای این روش، ناقص عمل کنید؛ دچار ضرر و زیان خواهید شد. روش‌های زیادی برای پیاده کردن چنین تخفیف‌هایی وجود دارند؛ مانند:

  • ثبت آخرین تاریخ مراجعه‌ی مشتری در رابطه با تخفیف
  • ثبت تخفیف در قالب مشتریان هریک از آرایشگران آرایشگاه
  • ثبت تخفیف بر اساس تقویم و روز مراجعه‌ی مشتری
  • محدود کردن ارائه‌ی خدماتِ دارای تخفیف، به ساعت‌های خاصی از روزِ کاری.

2. خدمات اضافی به‌جای تخفیف آرایشگاه برای مشتریان وفادار فعلی: پیشنهاد کارشناسان این است که در مورد مشتریان فعلی و وفادار خود از تخفیف در قیمت استفاده نکنید؛ بلکه به آن‌ها خدمات اضافی و جانبی بدهید زیرا با دادن تخفیف مالی به مشتریان فعلی، در حقیقت، میانگین ارزش و قیمت خدماتتان را تنزل می‌دهید و مشتریان وفادارتان را وارد بازی قیمت‌گذاری می‌کنید. به‌جای چنین کاری، از مواردی مانند نمونه‌های در پی آمده برای دادن ارزش و خدمات اضافی به مشتریان فعلی‌تان استفاده کنید:

  • خدمات اضافی رنگ و مراقبت مو.
  • خدمات اضافی مانیکور.
  • خرید دو عدد محصول آرایشی و دریافت یک عدد محصول رایگان.
  • استفاده از خدمات آرایشگر جدیدِ آرایشگاه در مقابل دریافت یک خدمت اضافی رایگان.

با مانور درزمینه‌ی دادن خدمات اضافیِ پیرایشگری و زیبایی به مشتریان (طوری که شما را از رقبایتان متمایز کند)، متوجه خواهید شد که رقابت با رقیبانتان با استفاده از این شیوه بسیار آسان‌تر شده است.

شیوه‌ای دیگر که حس خوبی به مشتریان دائمی شما خواهد داد؛ ارسال پیام- ایمیل یا اس‌ام‌اسِ تشکر، پس از هر بار استفاده‌ی آن‌ها از خدمات شما است.

می‌توانید پیام‌های خلاقانه و زیبایی را حتی همراه با پیشنهادهای جذاب آرایشیِ دیگر برای مشتریان وفادارتان ارسال کنید.

زمان‌ها و فصل‌های خاص برای ارائه‌ی خدمات یا محصولات رایگان:

با توجه به مناسبت‌ها یا ایام خاص (اعیاد، روز مادر، روز دختر، روز پدر، روز ولنتاین، روز تولد مشتری و …) می‌توانید برخی از خدمات یا محصولات آرایشی را به‌رایگان به مشتریان دائمی خود بدهید.

گرفتن هدیه، مشتری فعلی شما را وفادارتر خواهد کرد. برای این کار بسته به شرایط و توان خودتان اقدام کنید، برخی از موارد کلی که می‌توانیم برای دادن هدیه به مشتریان دائمی پیشنهاد دهیم ازاین‌قرار هستند:

  • یک مرطوب‌کننده
  • یک کرم یا اسپره‌ی محافظ حرارتی مو
  • یک نرم‌کننده‌ی مو
  • ارائه‌ی یکی از خدمات جلادهی به‌طور رایگان.

نکته‌ی مهم در اعطای هر نوع تخفیف یا خدمت و محصول رایگان، قرار دادن مهلت پایانی برای آن و محاسبه‌ی دقیق میزان هزینه است.

اگر می‌خواهید در یک بازه‌ی زمانی، محصولی را به‌رایگان به مشتریانتان بدهید، با تأمین‌کنندگان کالای مذکور تماس گرفته و از آن‌ها برای عملی کردن بهترِ برنامه‌تان راهنمایی بخواهید و نیز تخفیف بگیرید. در فضای مجازی، برای شبکه‌های اجتماعی خود و دنبال کنندگان آن‌ها تخفیف‌های اختصاصی تعیین کنید تا تعقیب شما در اینترنت دارای مزایای خاصِ خود باشد (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله‌ی ۱۲ راه‌کار برای بازاریابی اینترنتی آرایشگاه زنانه مراجعه فرمایید.)

یکی دیگر از شیوه‌های تخفیف آرایشگاه، موسوم به «تخفیف دقیقه‌ی 90» است.

در این نوع از تخفیف، شما مبلغ یا درصدی را به‌شرط مراجعه‌ی مشتری در روزها و ساعاتی مشخص به آرایشگاه، به آن‌ها اختصاص می‌دهید.

در این روش، مبلغ خدمات، پیشاپیش دریافت می‌شود و باید مطمئن شوید که وقتی ظرفیتتان تکمیل شد به‌طور خودکار از واریز مبلغ توسط سایر متقاضیان جلوگیری به عمل آید؛ این کار از طریق استفاده از نرم‌افزار یا امکاناتیفاافزاری خاص در وب‌سایت آرایشگاه شما با اطمینان بیشتری قابل‌اجرا خواهد بود.

لازم است شیوه‌ی تخفیفِ دقیقه‌ی 90 را بسیار کم مورداستفاده قرار دهید وگرنه در چشم مشتریانتان به‌صورت یک قیمت عادی جلوه خواهد کرد و ارزش و اثرش را از دست خواهد داد.

جایگزین‌های تخفیف آرایشگاه:

اکنون راه‌کارهایی برای کنار گذاشتن تخفیف‌ها و جایگزین کردنشان با شیوه‌های دیگر را توضیح می‌دهیم؛ البته در بخش قبلی مقاله نیز در مورد جایگزین‌های تخفیف برای مشتریان فعلی آرایشگاهتان توضیحاتی دادیم.

برخی اوقات می‌توانید به‌جای دادن تخفیف به مشتری از شیوه‌های زیر نیز استفاده کنید:

1.تخفیف برای شکارچیان قیمت: طیفی از مشتریان آرایشگاه‌های زنانه و مردانه وجود دارند که فقط برای دریافت خدمات با قیمت کمتر به شما مراجعه می‌کنند؛ آن‌ها بخصوص تأکید می‌کنند که در صورت دریافت تخفیف، مشتری شما خواهند شد.

توصیه‌ی کارشناسان بازاریابی درباره‌ی دادن تخفیف آرایشگاه به چنین مشتریانی این است که اگر شما به‌تازگی آرایشگاه خود را افتتاح کرده‌اید یا این‌که هنوز مشتری کافی ندارید، به آن‌ها تخفیف بدهید اما به خاطر داشته باشید که اغلبِ چنین مشتریانی در مراجعه‌های بعدی نیز انتظار همان تخفیف را خواهند داشت و در صورت ندادن تخفیف، به‌احتمال‌زیاد دیگر به آرایشگاهتان نخواهند آمد؛ لذا درصورتی‌که مشتری کافی یا معمولی دارید؛ به این طیف از مشتریان تخفیف ندهید.

در این مورد به‌جای تخفیف آرایشگاه، پیشنهاد استفاده از یک خدمت مشابه ارزان‌تر (در صورت موجود بودن) یا در صورت تفاوت داشتن قیمت کارِ کارکنانتان، استفاده از خدمات آرایشگران تازه‌کارترتان را ارائه کنید.

2. تخفیف در هنگام بحران مالی مشتری: گاهی امکان دارد متوجه شوید یکی از مشتریان قدیمیِ شما دچار بحران مالی شده یا مثلاً کار خود را از دست داده است.

در این شرایط باید خودتان تصمیم بگیرید که به او تخفیف بدهید یا نه.

توصیه‌ی اصلی این است که به‌جای تخفیف آرایشگاه (اگر می‌توانید) برای رفع مشکل مالی مشتری، او را راهنمایی یا حتی در صورت وجود شرایط مناسب در راستای حل مشکلش، وی را به افرادی که می‌توانند دراین‌باره مؤثر واقع شوند؛ توصیه کنید.

هریک از این شیوه‌ها باعث تداوم رابطه‌ی مشتری با شما و ایجاد حس هم‌دلیِ بیشتر او با شما خواهد شد.

3. تخفیف در مقابل برخی ارزش‌های دیگر: گاهی موقعیت‌هایی پیش می‌آیند که می‌توانید در مقابل دریافت برخی ارزش‌های تبلیغی، میزانی از تخفیف فردی یا گروهی برای یک مشتری خاص در نظر بگیرید؛ مثلاً فرض کنید در فیلم یا مقاله‌ای نام آرایشگاه شما درج شود، یا خیریه‌ای، از آرایشگاه شما نیز به‌عنوان یاریگر افراد بی‌بضاعت نام ببرد و شما نیز در اِزای این کار، تخفیف‌هایی برای طرف مقابل در نظر بگیرید

4. تخفیف به مناسبت آشنایی: شاید در اغلب نقاط دنیا افرادِ آشنا و اقوام یک آرایشگر یا فامیل‌های مدیر سالن زیبایی انتظار داشته باشند که با مراجعه به او از تخفیف برخوردار شوند؛ کارشناسان خارجیِ بازاریابی آرایشگاه در این مورد توصیه می‌کنند درصورتی‌که نمی‌خواهید تخفیف دهید؛ شرایط قیمت‌ها را به دوست و آشنا توضیح دهید تا متوجه شوند که امکان عملی کردن تخفیف آرایشگاه را ندارید و پس از توضیح شرایط، سوال کنید که آیا می‌توان در چنین شرایطی تخفیف داد؟ اما این روش برای فرهنگ کشور ما اصلاً مناسب نیست و نتیجه‌ی عکس خواهد داد.

شما می‌توانید برای ندادن تخفیف آرایشگاه به برخی از آشنایان؛ به آن‌ها نیز خدمات اضافی ارائه کنید؛ طوری که بدون خارج شدن از چهارچوب ادب و یا انتقال احساس منت، متوجه آن خدمت اضافی که به آن‌ها اختصاص یافته بشوند.

5. تخفیف برای افراد سرشناس و مشهور: گاهی برخی افرادِ کمابیش سرشناس و مشهور با مراجعه به آرایشگاه شما به‌نوعی انتظار برخوردار شدن از توجه یا تخفیف خاص را دارند.

بهترین شیوه در این شرایط این است که بتوانید به‌صورت مؤدبانه و در حد منطقی از شهرت و سرشناسی آن‌ها برای تبلیغ آرایشگاه خودتان استفاده کنید و در مقابل، به آن‌ها تخفیف جزئی یا کلی بدهید؛ مثلاً دادن تخفیف در اِزای استفاده از تصاویر آن‌ها در آرایشگاهتان در شبکه‌های اجتماعی یا موارد مشابه.

برخی منابع (گلچین، ترجمه و تلخیص):

1 .lockhart-meyer

آموزش پیشنهادی

این مقاله را هم بخوانید

این ویدیوها را هم ببینید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد