مشتری مداری در آرایشگاه با شخصیت شناسی

[kkratings]

برخی از این مقدمات عبارتند از :

مشتری مداری در آرایشگاه نیاز به چندین نوع شناخت و آگاهی دارد. یکی از آن‌ها شخصیت‌ شناسی است.

در این مقاله به چهار نوع تیپ شخصیتی انسان‌ها (مشتریان) و نحوه‌ی برقراری رابطه با هر یک از این تیپ‌های شخصیتی در محیط آرایشگاه می‌پردازیم. با مجموعه تحقیقاتی فرشته الوندی همراه باشید.

همین الان مشاوره سالن زیبایی دریافت کنید

مشتری مداری در آرایشگاه از طریق شناسایی سبک ارتباط‌گیریِ مشتریان

آنچه در این قسمت آموزش داده می‌شود؛ می‌تواند در مورد مشتریان تمامی حرفه‌ها نیز اجرا شود اما اهمیت استفاده از آن‌ها در مورد حرفه‌ی آرایشگری بیشتر است زیرا یک آرایشگر با جسم و حسی که انسان‌ها نسبت به جلوه‌ی فیزیکی خود دارند؛ سر و کار دارد؛ لذا آگاهی از حس اصلی مشتری و سبک ارتباط‌گیری او، در حرفه‌ی آرایشگری اهمیت بیشتری دارد.

در هر انسانی یکی از حالت‌های بصری، شنیداری، لمسی و حسابگری قوی‌تر است (اما مطلق نیست)؛ به همین دلیل ازلحاظ حس غالب در انسان‌ها، امکان مواجه‌شدن با چهار نوع مشتری را داریم: بصری- شنیداری- لمسی- محاسبه‌گر.

مشتریان بصری آرایشگاه: برای رعایت مشتری مداری در آرایشگاه می‌توانیم مشتریان بصری را با این ترفند بشناسیم: سوالی از مشتری بپرسید که نیاز داشته باشد که او چیزی را به خاطر بیاورد. در این حالت، چشم مشتری بصری یک‌لحظه بی‌اختیار به سمت بالا متمایل می‌شود. اگر پرسیدن سوال برایتان مقدور نبود به تکیه‌کلام‌های مشتری دقت کنید.

مشتریان بصری در گفتار خودشان از کلمات مربوط به دیدن، تماشا کردن و نظایر آن زیاد استفاده می‌کنند؛ مثلاً: «خیلی از دیدن شما خوشحال شدم- به امید دیدار- به‌زودی می‌بینمت- محشر دیده میشی» و…

مشتری مداری در آرایشگاه در مورد مشتریان بصری شامل این نکات می‌شود:

1- یک مشتری بصری هیچ‌وقت حوصله‌ی شنیدن جزئیات را ندارد؛ مثلاً اگر قرار است نوعی مدل آرایش مو به او پیشنهاد بدهید نباید به توضیح ریزه‌کاری‌های آن بپردازید چون به‌سرعت حوصله‌اش سر خواهد رفت و پیشنهادتان را پس خواهد زد؛ بلکه فقط باید کلیات را بگویید و در عوض، تصاویر بسیار جالبی از نوع مدل موی موردنظر به او نشان بدهید.

2- اگر مشتری بصری را معطل کنید دیگر او را در آرایشگاهتان نخواهید دید. افراد بصری به موضوع وقت‌شناسی بسیار اهمیت می‌دهند پس اگر به هر عنوان احساس کردید که امکان دارد خدمات‌رسانی به چنین افرادی با تأخیر مواجه شود؛ حتماً از قبل با آن‌ها تماس گرفته و وقت جدیدی هماهنگ کنید.

3- یکی از فنون مشتری مداری در آرایشگاه در هنگام رفتار با مشتریان بصری، استفاده از کلمات مربوط به دیدار و دیدن، موقع سخن گفتن است. مطمئن باشید که با استفاده از این شگرد، امکان پذیرش سخنانتان را بسیار افزایش می‌دهید. دلیل این موضوع مبحثی طولانی و مربوط به علم عصب‌شناسی است.

در هنگام صحبت کردن با مشتریان بصری برای جلب‌توجه و ایجاد همدلی بیشتر، از چنین کلماتی (و مشتقات مختلف این کلمه‌ها) زیاد استفاده کنید: «می‌درخشی- درخشش- رنگی- شفاف- براق- چشم‌انداز- واضح- نشان دادن- تصور کردن- تصورش را بکن- چطور به نظر می‌رسد؟- ظاهر- زیرچشمی- چشمگیر» و…

مشتریان شنیداری آرایشگاه: با پرسیدن سوالی که نیاز به یادآوری چیزی داشته باشد؛ چشمان مشتریان شنیداری به سمت راست یا چپ حرکت یا نیم‌چرخش خواهد داشت.

مشتریان شنیداری معمولاً دارای زنگ صدا و یا صدای خوبی هستند. آن‌ها موقع حرف زدن به سخنانشان رنگ و لعاب می‌دهند و در اکثر موارد برای موضوعی که مطرح می‌شود داستانی از خاطرات یا تجربیات خودشان را تعریف می‌کنند.

همین الان پکیج قرارداد های سالن زیبایی را دریافت کنید

مشتری مداری در آرایشگاه در مورد مشتریان شنیداری شامل این نکات می‌شود:

1- به داستان‌های مشتریان شنیداری گوش کنید.

2- مشتریان شنیداری عاشق موسیقی هستند؛ گاهی یک موسیقی و فضای معاشرتیِ خوبِ یک آرایشگاه می‌تواند مهم‌ترین دلیل مراجعه‌ی مجدد چنین مشتریانی به آن آرایشگاه باشد اما درعین‌حال سروصداهای متفرقه خیلی زود اذیتشان می‌کند و از محیط‌هایی با سروصداهای مبهم و مزاحم خوششان نمی‌آید.

3- هنگام ارائه‌ی خدمات به مشتریان شنیداری و ضمن صحبت با آن‌ها مثلاً هنگام ارائه‌ی انواع مدل‌های پیرایش مو، میزان توضیحاتتان در حد متوسط باشد و توضیحاتی را که حاوی کلمات مرتبط با شنیدن باشد به کار ببرید؛ کلمه‌هایی مانند: «گوش‌به‌زنگ- تداعی- گویا- مذاکره- نشنیده گرفتن- سروصدا- آواز- طنین- گوش کردن- ترانه- هم‌صدا- انعکاس» و…

مشتریان لمسی (جنبشی) آرایشگاه: این طیف از مشتریان هنگامی‌که می‌خواهند مطلبی یا چیزی را به خاطر بیاورند بی‌اختیار به سمت پایین و به راست نگاه می‌کنند.

یکی از بارزترین ویژگی‌های مشتریان لمسی، حرف زدن شمرده یا توأم با مکث کردن است. آن‌ها افرادی با صبر و حوصله هستند.

یکی دیگر از علایم اصلی مشتریان لمسی نزدیک شدنشان به مخاطب، هنگام گفتگوست. از علامت‌های دیگرشان این است که موقع حرف زدن در مورد هر چیزی، بیشتر در مورد احساسی که نسبت به آن موضوع دارند سخن می‌گویند.

مشتری مداری در آرایشگاه در مورد مشتریان لمسی (جنبشی) شامل این نکات می‌شود:

1- این طیف از مشتریان به داشتن همدلی با انسان‌ها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند؛ لذا باید با این گروه از مشتریانتان حتماً نوعی رابطه‌ی دوستانه اما تعریف‌شده برقرار کنید.

2- مشتریان لمسی، عاشق هدیه‌های فیزیکی هستند. اگر می‌خواهید تخفیفی به مشتریانتان بدهید؛ آن تخفیف را برای مشتریان لمسیِ آرایشگاهتان در قالب یک هدیه‌ی فیزیکی (مثلاً محصولات آرایشی) ارائه کنید.

3- در هنگام عرضه‌ی خدمات آرایشی مثلاً ارائه‌ی انواع مدل‌های پیرایش مو به آن‌ها، در مورد حسی که هر مدل از مو به آن‌ها می‌دهد سوالاتی بپرسید.

4- هنگام سوال و نیز سخن گفتن با مشتریان لمسی تا حد امکان از این کلمه‌ها یا مشتقات آن‌ها بهره ببرید: «رسیدن (به موها رسیدن- به سر و وضع رسیدن)- ارتباط داشتن- تماس گرفتن- صمیمی- جور بودن- باهم- نرم- سفت- سخت-کرخت-محکم- تکان‌دهنده- دل‌شوره- دلنواز- این مدل مو چه حسی بِهِت می‌ده؟» و…

مشتریان محاسبه‌گر آرایشگاه: به این تیپ شخصیتی، تیپ دیجیتالی و یا تیپ منطقی نیز گفته می‌شود. همان‌طور که از نام این نوع مشتریان هویداست، آن‌ها اهل حساب‌وکتاب هستند.

مشتریان محاسبه‌گر هنگامی‌که می‌خواهند چیزی را به خاطر بیاورند به سمت پایین و به‌طرف چپ نگاه می‌کنند. آن‌ها به جمع، علاقه‌ی چندانی ندارند. طرز سلام و خداحافظی کردن این طیف از مشتریان خلاصه و کوتاه است.

بخشی از مشتری مداری در آرایشگاه در مورد مشتریان محاسبه‌گر شامل این نکات است:

1- مشتریان محاسبه‌گر به‌شدت به جزئیات اهمیت می‌دهند؛ به‌عنوان‌مثال اگر یک کاتالوگ برای انتخاب مدل پیرایش مو در اختیار آن‌ها قرار دهید؛ چندین و چند سوال در مورد جزئیات هریک از مدل‌ها از شما خواهند پرسید.

2- به مشتریان محاسبه‌گر اجازه و فرصت فکر کردن دهید چون آن‌ها باید خودشان چیزی را که می‌خواهند حسابی جستجو و بررسی کنند. هرگونه اصرار یا پیشنهاد دادنِ بیش‌ازحد در مورد مدل‌ها یا محصولات آرایشی خطاب به آن‌ها، نتیجه‌ی عکس خواهد داد.

3- از سوی دیگر برای پی بردن به سلیقه‌ی آن‌ها مجبور هستید که سوالاتی که جنبه‌ی محترمانه‌ی آن همیشه رعایت شود؛ بپرسید زیرا مشتریان محاسبه‌گر به‌خودی‌خود توضیح نمی‌دهند و اصولاً زیاد حرف نمی‌زنند.

4- سعی کنید در هنگام پرسش و موقع صحبت کردن با مشتریان محاسبه‌گر تا حد امکان از این کلمات یا مشتقات آن‌ها استفاده کنید: «اصول- قانون- حساب‌وکتاب- پی بردن- درک کردن- فهمیدن- فکر کردن- معیار- طبقه‌بندی- توجه فرمایید- به ذهن خطور کردن- جزئیات» و…

فراموش نکنید که هیچ‌یک از کانال‌های چهارگانه‌ی ارتباطی در انسان‌ها و به تبع آن مشتریان آرایشگاه، مطلق نیست ولی همیشه در هر فرد، یکی از این کانال‌های ارتباطیِ چهارگانه نسبت به سه تای دیگر قوی‌تر است.

برای مهارت یافتن در این زمینه، ابتدا سعی کنید با توجه به علایمِ گفته‌شده، به تشخیص کانال ارتباطیِ غالب در نزدیکان خودتان بپردازید تا کم‌کم به مهارت لازم برای تشخیص سریع آن در نزد مشتریانتان دست یابید. موفق باشید.

آموزش پیشنهادی

این مقاله را هم بخوانید

این ویدیوها را هم ببینید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد